donderdag 16 januari 2020

Spitter, spetter, spater... alles over water.


 Het lijkt wel zomervakantie als we vertellen dat we twee weken lang waterspelletjes hebben gespeeld. 
En toch is het echt waar. 
Maar al spelend hebben we ook heel veel geleerd.

We hadden geluk! 
Op de boekenbeurs die het oudercomité had georganiseerd, vonden we een boek dat we gekocht hebben want het paste helemaal binnen het thema dat we zouden uitwerken.

 Afbeeldingsresultaat voor experimentenboek kind

Onze klas werd af en toe een laboratorium waar we proeven met water hebben gedaan.
Juf werd een professor met 21 assistenten. 
Veiligheid voor alles dus geen professor zonder veiligheidsbril! 
We hebben heel wat uitgeprobeerd en nu kennen we een paar leuke weetjes.

1.Voor het MOOISTE experiment hadden we water, een suikertje en inkt nodig.
 Suiker en inkt lost allebei op in water maar niet even snel en daardoor ontstaat er een heel mooie bloem. 


2. Het experiment dat het meest in de neus PRIKTE was er eentje met peper. 
Als je peper op water strooit, lijkt dat bang van afwasmiddel want als je daar een druppeltje van toevoegt, probeert peper zo snel mogelijk aan de kant te geraken.


3. Het experiment dat het LANGST duurde was  zout terug laten veranderen van opgelost en onzichtbaar naar vast en terug zichtbaar.
Daar hebben we een paar dagen op moeten wachten om het te kunnen geloven.



4. De SPECTACULAIRSTE proef was het zuiveren van vervuild water. 
We hebben geprobeerd om vies stinkend water recht uit de sloot, zuiver te krijgen en het is ons gelukt.
( Het water uit de sloot halen, was een experiment op zich...)


Daarvoor moesten we een waterzuiveringsinstallatie maken. 
Het leek wel een recept! 
We hebben het heel nauwkeurig gevolgd:
Doe een laag watjes in een fles, leg daar een koffiefilter in en doe ook daar watjes bij.
Daarna volgde een laag zand en op het einde een hoop keitjes.



 

Zo, ons waterzuiveringssysteem is klaar. 
Maar werkte het ook? 
Devon vond van wel... En wij ook!



De proef die het mooist KLONK was die met ons flesseninstrument.
Een fles die vol is, klonk lager dan een fles die bijna leeg was. 
En als je tussen vol en leeg genoeg andere flessen zette, kon je echt muziek maken.



Iets wonderlijks dat gewoon VANZELF kwam, was Matei zijn natte haar na de speeltijd buiten.
 Het had niet eens geregend en gezweet had hij ook niet. 
De lucht buiten moet wel heel vochtig geweest zijn op die grijze dag. 


Het experiment dat iedereen helemaal ALLEEN moest ondervinden, was nagaan welke dingen bleven drijven en wat zonk.




 We hebben natuurlijk ook gewoon veel gespeeld met water maar al spelend kan je ook veel leren.
Zo hebben we ondervonden dat de kracht van water dingen kan in beweging brengen.


En vulden we verschillende flessen waar niet altijd evenveel in kon.




 Onze houten weegschaal kreeg een jasje aan zodat hij ons geëxperimenteer zou overleven.


 Werd er dan nooit gemorst zo binnen in de klas?
Jawel, een beetje wel maar de trekker en dweil was niet ver weg. 
Jong geleerd...


We hadden ook een vijvertje in de klas waar we eendjes konden vangen. 
Goed voor onze oog-handcoördinatie maar ook goed om onze kennis van getallen en optellen te oefenen. 
Op elk eendje stond een getal tot 4. 
Je mocht evenveel waterdruppeltjes nemen als het getal dat op het opgevist eendje stond. 
Als de vijver helemaal leeg was, was diegene die het meest waterdruppeltjes had, de winnaar.




Dat wou meester Jan tussen zijn vele werk door, ook wel eens proberen.
Hij heeft nadien goedgezind zijn eigen werk verder kunnen zetten want hij is twee keer gewonnen en maar één keer verloren!


 Meester Jan mocht natuurlijk komen meespelen maar hij heeft ook erg goed geholpen. 
Zeepbellen blazen in een badje van water, afwasmiddel en verf. 
Zo konden we de bellen afdrukken om later een regenwolk met regendruppels mee te maken.


Ook juf Lieselotte is komen helpen. 
Handig, zo'n hulp in klas!


Als we moesten bellen blazen van juf als werk, kon ze niet boos zijn als we dat nadien in ons spel ook uitprobeerden. 
Met die dikke buizen kon je serieuze bellen blazen!


We hebben dus veel nieuwigheden gehoord en gezien maar wat iedereen wist was, wat er gebeurt als het regent maar de zon ook al op de loer ligt. 
Dan komt er een regenboog!
Dat kunnen we met ons zeepbellenwerk op papier vastleggen. 
Een regenwolk met regen hadden we al. 
Nu nog de zon.





Een ander knutselwerk hebben we met waskrijt en ecoline gemaakt. 
Het grappige was dat we wit waskrijt gebruikten om een regenbui te tekenen op wit papier. 
We konden dus eigenlijk pas na het beschilderen met ecoline zien waar we onze regen lieten neervallen.



 Wie in de regen buiten loopt, heeft best een paraplu mee.  



 Hoe Maxine de haartjes voor haar mannetje heeft uitgeknipt, was al een kunstwerk op zich!😄


Ook als we bezig zijn met 'water' konden we daar werkjes als rijmen en woorddeeltjes klappen, over maken. 
Ook wiskundige initiatie met rangschikken van vol naar leeg en van leeg naar vol, kwamen aan bod.




We hebben ook iets nieuws geprobeerd; Linkprint. 
De eerste keer is het een heel karwei; een koffer vol blokjes waar je de juiste letters op moest vinden om een woord te vormen! 



 Ook in Krullenbol vonden we een werk dat paste binnen ons thema; 
Een groepje pinguïns op bevroren water. 
Op het ijs dus! 
Wat op papier stond, leek nog niet op pinguïns dus die hebben we eerst zelf aangevuld.
 Daarna volgde de schrijfoefening. 
Stientje vond eventjes de fijne stiftjes niet om haar schrijfoefening te maken dus vroeg ze heel beleefd aan juf:
Jjuf, waar zijn de stiftjes voor MIJN SCHRIJFMOTORIEK," 
Flink hé! 😊 
Juf wist niet dat ze zo'n moeilijk woord kende!




Voor wie graag werkt, was er nog een extra 'mag'-werk. 


 Op het digibord vonden we een spel dat ons leerde hoeveelheden schatten. 
Het bad voor dat kindje moest gevuld worden. 
Eerst kozen we met welk soort kannetje of bekertje we het bad zouden vullen en daarna moesten we schatten hoeveel van die gekozen kannetjes nodig zouden zijn om het bad vol te laten lopen. 

(Zie je de zandloper staan die Sinterklaas ons bracht? 
Die laat de duur zien dat iemand op het digibord mag.
 Handig, zo vermijden we discussies!)



 Het water in onze vijver en in de watertafel wordt een beetje troebel. 
We hebben wel een waterzuiveringsinstallatie maar die kan deze hoeveelheid water waarschijnlijk niet aan. 
Tijd om op te ruimen. 
De vijver gaat weg, de watertafel laten we morgen leeglopen en wordt weer een zandtafel. 

Het was leuk maar nu wordt het weer tijd voor iets minder nat.  















Geen opmerkingen:

Een reactie posten