We zijn toe aan de werkjes voor de tweede week.
Vanaf nu komt daar het vervelende lieveheersbeestje bij!
We werken op dezelfde manier als in de eerste week dus hier volgt weer de uitleg over alle aangeboden moet- en magwerkjes voor de komende dagen.
Je kiest weer zelf wat je eerst doet en wat je houdt voor een beetje later.
Ook mag je kiezen om het werk te spreiden: Mocht je vinden dat je na het knipwerk toe bent aan een beetje rust, kan je eventjes pauzeren en later verder werken.
Of als je schrijfoefening klaar is, kan je er op een ander moment een mooi werkje van maken.
1. Het vervelende lieveheersbeestje kwam veel verschillende dieren tegen.
Kleur de letters in van de woorden die je ziet.
Neem daarvoor een licht kleur zodat je de letters goed kan blijven zien.
Daarna klap je het aantal woorddelen dat dit woord telt.
Kleur dan evenveel lieveheersbeestjes als het aantal woorddelen.
2. Zorg ervoor dat de uitgeknipte plaatjes op de juiste plaats op het rooster komen dus kijk goed welke dieren samen op je plaatje staan en vergeet niet op de beide kanten van het rooster te letten: Je moet de afbeeldingen bovenaan naast elkaar, in het oog houden maar tegelijkertijd die aan de zijkant die onder elkaar staan.
3. Kijk goed naar het getal dat naast het lieveheersbeestje staat want op elk vleugeltje moet je zoveel stippen tekenen als het getal vraagt.
4. Dit werk lijkt op het werk van vorige week waarbij je het woord 'RUPS' moest zoeken en inkleuren.
Deze keer gaat het om verschillende woorden.
Je kan er negen vinden dus zijn er ook twee rijen waar geen enkel woord in verstopt zit.
Dat zijn de valsspelers...
5. Op jullie blaadje nummer 5 staat nog niets wat echt op een vlinder lijkt maar kijk maar hoe het er op het einde kan uitzien:
Het ziet er op het eerste zicht wat ingewikkeld uit dus werk je best in stapjes.
- Kijk eerst waar je de getallen 1 - 2 - 3 en 4 ziet staan.
Nu zie je al beter welke richting je stift straks moet volgen.
- Volg nu met je vinger de weg van de getallen en zo raak je rondom zonder stoppen.
Er is plaats genoeg om dit in drie verschillende kleuren te doen.
Als je nadien bloemen rond je vlinder tekent, zal je er zeker een even blij gezichtje mogen op tekenen als dat van de vlinder op de foto.
6. Daar zijn de lieveheersbeestjes weer maar deze keer moet je niet evenveel stipjes op beide vleugels tekenen maar op het lege vleugeltje net eentje minder dan op de vleugel waar al stipjes staan. Dus tel maar goed!
7. Je herkent de rups van week één maar nu moet je de schrijfoefening op diezelfde rups veel kleiner maken.
Dus drie keer een ander kleur gebruiken zal nu niet lukken. neem maar één potloodje en probeer zo goed mogelijk binnen de lijnen te blijven.
Je weet dat je begint aan groen, mag rusten zonder potlood omhoog te doen bij oranje en stoppen bij rood.
8. Als je dit werkje neemt, moet je wel eerst werk nummer 5 gemaakt hebben.
Het is dezelfde vlinder maar heel veel kleiner.
Grote bewegingen zijn gemakkelijker dan kleine dus maak eerst nummer 5 en dan zal nummer 8 beter lukken.
9. Vooraan op dit blad zie je telkens het getalbeeld. Ernaast teken je diertjes bij tot je evenveel hebt als het getalbeeld vraagt en dan mag je nog het getal inkleuren hoeveel diertjes jij dan zelf moest bijtekenen.
10. Een tweede rooster; dus je werkt op dezelfde manier als voor werk 2.
Misschien is het een beetje moeilijker want het gaat telkens om lieveheersbeestjes die dus erg goed op elkaar lijken terwijl het op rooster nummer 2 om totaal verschillende dieren gaat.
11. Je ziet op elke rij een eitje zwart gekleurd. Je telt welk eitje zwart is en zet dan in de rij dieren er net onder een kring rond het dier dat op dezelfde plaats in de rij staat als dat zwarte eitje.
Er komt één extra moet-werkje bij dat nog niet in de bundel zat omdat het nog niet gemaakt was.
Je krijgt het in de bijlage van de bijhorende mail zodat je het zelf kan afdrukken.
Je krijgt het in de bijlage van de bijhorende mail zodat je het zelf kan afdrukken.
Lewis, Liezel en Lucas, jullie lieten weten niet te kunnen afdrukken dus jullie kregen het thuis bezorgd:
12. De voorbije twee weken kwamen de letters 'L' en 'B' ( B is voor morgen!) uit de letterzak van Winnie The Pooh.
Het is nu aan jullie om goed te luisteren welke woorden beginnen met 'L' en welke met 'B' en op de juiste plaats te kleven.
En voor de rest is er weer tijd voor:
Het verhaal dat op maandag op de blog komt:
Komt er dus een nieuwe letter uit de letterzak :
Maken we tijd voor een groepsgesprek met Zoom:
en gaan we samen rijmen met de rijmkaartjes uit de klas.
Maar het belangrijkste als extraatje van de komende week is dat we twee jarigen hebben;
Juul en Finn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten