Vier oktober; werelddierendag, viel op een zondag dus dat kon als we wilden ongemerkt voorbijgaan. Maar dat willen we niet! Of juf toch niet want als we het thema 'dierenvrienden' uitwerken, mag ze ongeremd over haar levende hobby praten en da's Koda'tje! 💓
We beginnen bij het begin. Omdat we niemand uitsluiten, houden we ons niet aan huisdieren alleen maar mogen alle dieren aan bod komen. Zo komt het dat we onszelf twee weken lang in een dierentuin waanden want op onze kast zaten een olifant, een paar paarden, enkele struisvogels, een panda of twee, verschillende honden, een klein konijntje en zelfs een schildpad die over ons waakten en onze klas beschermden.
Zo konden we met een gerust hart ons werk doen:
Het derde kleuter kreeg het eventjes makkelijker dan het tweede want zij moesten maar één kleur gebruiken terwijl het tweede een reeks van twee kleuren moest afwisselen.
Bovenop de gestreepte achtergrond komt dan een poes of hond naar keuze. Hun wacht werd met snippers bekleefd.
Op de effen achtergrond komt een felgekleurd vogeltje. En nu is duidelijk waarom de achtergrond maar één kleur nodig had.
Omdat vogels gemakkelijk wegvliegen, hebben we hem in een kooitje gestopt.
Ondertussen worden ook denkwerkjes gemaakt: De nek van een giraf is perfect om 'sorteren van kort naar lang' te oefenen. Kindjes van het tweede kleuter vergelijken vier lengtes, wie in het derde zit, gaat voor vijf.
Ook een rooster samenstellen kunnen beide leeftijdsgroepen. Het tweede kleuter krijgt een eenvoudige versie...
Wie in het derde zit, moet al wat meer kijken en vergelijken.
Als je een olifant in verschillende kleuren inkleurt, bekom je Elmer, de olifant uit een reeks prentenboeken. Je moet de legende volgen want een getal geeft aan welk kleur je moet gebruiken.
Ook in een dierenthema kan je rijmen. Alle ballen, die de hond probeert te vangen, en die een rijmende afbeelding hebben, moeten in eenzelfde kleur gekleurd worden.
Je hoeft helemaal nog niet te kunnen lezen in een derde kleuter maar letters visueel herkennen, proberen we wel. En da's niet gemakkelijk want er zit maar een klein verschil tussen 'p' of 'd' of 'b'.
We leren niet alleen getallen herkennen. We leren ook dat een getal voor een hoeveelheid staat en dat daar begrippen als 'eentje minder', 'eentje meer' of 'evenveel' uit voortvloeien.
Ondertussen knippen en kleven de kindjes van het tweede dierenhelften aan elkaar zodat ze een bestaand dier bekomen en maken ze een associatieoefening tussen dier en passend hok.
Je ziet het, we hebben hard gewerkt!
Maar er was ook tijd voor bezoek. De knuffeldieren konden gerust twee weken in de klas blijven maar een levend huisdier in de klas is ook gezellig.
Dus mocht de hond van Olivia, Nala, op bezoek komen.
Nala is eigenlijk nog maar een babyhond maar dat geloofde waarschijnlijk niemand want ze is al echt groot.
Ze is niet alleen groot maar ook superlief en heel geduldig. Wie wou, kon strelen. Nala liet het zich allemaal welgevallen. Hoe meer hoe liever, leek ze te denken.
De mama van Olivia heeft Nala al heel wat geleerd en Nala is een gehoorzame hond.
Zelfs als ze koekjes op haar voorpootjes krijgt, eet ze die pas op nadat het mag van mama.
Nala'tje deed dat goed maar juf heeft dus ook een hond! Ons Koda'tje. De kindjes hebben al heel wat verhalen over Koda moeten horen. Misschien zelfs meer dan hen lief is want toen juf op een dag wou vertellen: "Er is iets ergs gebeurd!" reageerde Victor; " Ja, zeker iets met Koda'tje?!"
Neen, de boiler thuis was kapot en juf kon niet douchen... 😄
Natuurlijk moest Koda ook naar onze klas komen.
Zij heeft haar oefeningetjes die ze leert op de hondenschool mogen tonen. Ook honden houden van publiek en applaus dus zette Koda haar beste beentje voor.
Last but not least, integendeel:
Als de geitjes van Gilles niet naar ons konden komen, zijn wij naar de geitjes gegaan.
De mammie en pappie van Gilles hebben wel een heel origineel cadeau aan hun kleinkinderen gegeven. Elk kleinkind kreeg één geitje dat bij mammie en pappie blijft wonen.
Eerst ging alleen pappie in hun weide maar dat duurde niet lang. niemand was bang en de geitjes waren zo lief.
Die geitjes wonen gewoon in het Aards Paradijs voor geitjes. Pappie heeft ervoor gezorgd dat ze naar hartenlust kunnen klimmen en klauteren. En ze kregen ook een heel mooi stalletje als slaapkamer.
Geitjes eten graag takjes en blaadjes maar ook brood en geitensnoepjes...
Weet je dat een geitje alleen onderaan tandjes heeft? Dat houdt hen nochtans niet tegen om veel te eten!
Ze zegden op niets 'neen' en hebben hun buikje rond gegeten.
Geitjes kunnen zichzelf bezighouden met klimmen en springen en houden van knuffelen. Echt spelen met een bal zoals een hond doen ze niet maar je moet ze wel goed verzorgen dus geregeld hun vacht borstelen. Dat hebben wij gedaan. Ze zien er nu nog schattiger uit.
Niet alleen de geitjes werden goed verzorgd, ook wij werden verwend met koekjes, water en koffie.
Na nog iedereen tien tellen op de schommel, was het tijd om terug naar school te gaan.
Pappie en Mammie, dank je wel dat we mochten komen!
Wie weet hoeveel oma's en opa's nu de vraag krijgen of ze alstublieft een geitje onder de kerstboom kunnen leggen!?
😉
Geen opmerkingen:
Een reactie posten