vrijdag 5 maart 2021

Een koning met streken.

 Wij zijn natuurlijk heel blij met onze nieuwe methode 'Krullenbol' om schrijfmotoriek aan te leren en op een leuke manier te oefenen.

Vooral ook omdat niet alleen de kleuters van het derde voorbereid worden maar 'Krullenbol' ook al bestaat voor wie in het tweede kleuter zit. 

 Zelfs kleuters van het eerste hebben al hun eigen aanbod!

Doorheen het jaar kunnen we heel wat mooie werken maken die ons helpen voor te bereiden op het leren schrijven. 

   Goed dus!  Maar voor het derde kleuter hadden we eigenlijk al 'pennenstreken' om schrijfmotoriek te oefenen. Alleen hadden we daarmee geen materiaal om een heel jaar lang en in thema's schrijfmotoriek aan bod te laten komen. 

De verhalen over een koning die bij 'pennenstreken' horen, konden we de kleuters niet ontzeggen want ook al is het maar een verhaal, die koning verovert alle harten. Het is een koning met streken! 😊 

Dus wij combineren gewoon de beide methodes en maken er een thema 'Een koning met streken' van. Zo kunnen we de kleuters van het tweede er ook in betrekken.

Die koning is een beetje een speciale want ook al kan hij zijn land regeren toch moet hij nog leren schrijven. De minister wil het hem wel leren. Als je wil schrijven komt daar heel wat bij kijken.         Als je op onderstaande link klikt, kan jet het lied horen dat bij de verhalen hoort en dat wij ook kunnen zingen.

https://www.youtube.com/watch?v=p0OOhwoOEFQ


De kleuters van het tweede maakten een portret van de koning en geef toe, hij lijkt er toch op.
Hij heeft op het portret wel zijn feestkroon aan. De kleuren van die versiering zijn niet zomaar gekozen want er hoorde een legende bij dus moest er goed naar de vorm gekeken worden en zo met het bijhorende kleur ingekleurd worden. 


Als we nu de ene methode combineren met de andere kiezen we natuurlijk uit 'Krullenbol' een kasteel want een koning woont natuurlijk in een kasteel.
Bij 'Krullenbol' waren ze misschien een beetje lui want we kregen enkel de bovenkant van een kasteel. Wie in het derde zit, heeft er dus zelf de onderste helft bijgetekend.


Ook de kleuters van het tweede zorgden voor een mooi kasteel. 


Datzelfde kasteel hebben de kleuters van het derde dan weer nagetekend. Ze moesten goed kijken zodat hun eigen kasteel er erg goed op zou lijken.


Na lang oefenen kon de koning schrijven en hij had al onmiddellijk een leuk idee: Hij wou een brief aan de koningin schrijven om te zeggen hoeveel hij van haar houdt. Wees maar zeker dat de koningin er heel blij mee was.  


 Wie in het derde zit, heeft de tekst 'IK HOU VAN JOU' ook gevormd. Bij ons staat het nog niet op een brief maar de koning lijkt het wel te denken.


De koning tekende op zijn brief ook een hartje. Dat kan je zien op het werk van de kindjes van het tweede. Hun koning is net klaar met het inkleuren van een hart!



Dat onze kleuters van het derde woorden als 'ik hou van jou' drukken, is eigenlijk niet meer zo nieuw. Ondertussen draaien ze hun hand niet meer om voor onze linkprint-werkjes. Wij zijn al een hele tijd bezig om letters te leren herkennen.
Maandag is onze 'letter van de week'-dag. 
Winnie the Pooh heeft een rugzak vol letterkaarten waarvan we er op maandag eentje uithalen. 


Die kaart staat elke keer voor een letter met een verwijzende foto van iets uit onze klas. Zo hangt onder andere de 'V', 'Z', 'M', 'D', 'W', 'A', 'U', 'O', en 'E' al uit.
Kindjes van het tweede moeten zich daar helemaal niets van aantrekken maar ze zijn een deel van onze klasgroep en zien die letters ook hangen dus houden we dat 'letter van de week' moment niet enkel voor het derde. Sommigen van het tweede vinden het eigenlijk ook wel spannend welke letter er deze week uit de zak komt.


Als je letters/klanken kent, is een volgende stap om letters /klanken aan elkaar te plakken want dan lees/hoor je een woord.
Als de kleuters van het tweede naar juf Lieselotte gaan, houden de kleuters van het derde zich daar mee bezig. 
Moeten ze dan al kunnen lezen?
Neen, helemaal niet!
Zij blijven nog een tijdje kleuter maar het zou wel leuk zijn als die letters er  volgend jaar in het eerste leerjaar toch al een beetje vertrouwd uitzien.

Zo zie je maar, we zijn veel bezig met schrijfmotoriek en taalinitiatie maar we wilden al eens proeven van een andere taal ook en nu praten we ondertussen een mondje Frans.
Dus klinkt het in de ochtend bij ons: "Bonjour Madame" of "Bonjour professeur".
 Maar toen vroegen we ons af: "Als meester Jan binnenkomt willen we toch ook beleefd groeten! Wat zeggen we dan?"
Kyara wist het al: " Ik weet het! BONJOUR, CROQUE MONSIEUR!" 😂
We hebben een kleine aanpassing gedaan en sedertdien mag meester Jan te pas en te onpas rekenen op een vriendelijke Franstalige begroeting.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten