donderdag 12 mei 2022

Wees een heer - of dame - in het verkeer.

 Als de ganse school rond het verkeer werkt, blijven wij natuurlijk niet achter. En hoe kan je beter het verkeer waarnemen dan in het echte leven?

Wij gingen op pad. Gelukkig hadden heel veel kindjes hun fluojasje aan want dat jasje zorgt er toch echt wel voor dat je goed te zien bent. 

We moesten eigenlijk niet ver stappen om al heel wat over het verkeer te vertellen. Heel veel zaken wisten de kindjes zelf al. Alleen over het woord 'voetganger' was wat twijfel want was het niet 'voetstapper'? 😄

Leni kon heel goed uitleggen dat je aan een zebrapad eerst naar links, dan naar rechts en dan weer naar links kijkt. Als alles er dan veilig uitziet, mag je oversteken. 




Geen verkeersbord maar toch ook een heel belangrijk mannetje op de weg. Zijn naam is: Victor Veilig. Juliette noemde hem 'Victor Traag'. Ook niet slecht! 

Juliette kan helemaal gelijk hebben, want wij weten dat het engelse woord 'slow' in onze taal 'traag' betekent.


Dat onze straat een bijzondere straat is, weten we nu ook. 
De straat heet niet alleen 'Ieperweg' maar wordt ook 'fietsstraat' genoemd. 


Je kan er ook niet naast kijken. 
Er werd een grote fiets op de straat geschilderd en die auto blijft duidelijk achter de fietser rijden.


Ook met het verkeersbord dat toont dat er dichtbij een school is, zijn we blij. 
Dan letten de weggebruikers extra goed op.


We kwamen nog haaientanden tegen en wilden vertellen over die onderbroken strepen in het midden van de straat maar we zochten ineens heel dringend een zakdoek en die hadden we niet bij. 
Dus zo snel als mogelijk terug naar school! 😉
Dat het een verkorte uitstap werd, gaf niet want op school kan je ook heel veel leren over het verkeer. 
Overal verspreid hangen posters 'schoolpoortquiz'. 
We wisten zeker niet alles maar probeerden toch heel veel vragen te beantwoorden. 


Toen we op woensdag onze fiets mochten meebrengen, was dat niet om zomaar wat door elkaar te rijden want kijk hoeveel fietsers en steppers er klaarstonden. 
Dat zou voor ongelukken kunnen zorgen!


We moesten een parcours volgen, tussen kegeltjes manoeuvreren en erop letten of het 'licht' niet van groen naar rood versprongen was. 
Oranje, bestond bij ons niet. Gelukkig in het echt wel want een overgang van het ene naar het andere is toch slim bedacht, merkten wij.











Wie wou, kon op het zand slalommen.  Als je dat kan, ben je zeker behendig! En als er toch iemand viel, was het zand zachter dan de tegels op de speelplaats.








Wij fietsten buiten maar binnen in de klas bleven de kindjes van het tweede ook bezig met 'fietsen' want we vonden in Krullebolle een fietser! 
Dat kwam binnen ons thema heel goed uit.



Een politie hebben we onderweg niet gezien maar we weten wel dat die heel belangrijk is in het verkeer dus schilderen de kindjes van het derde hem ...of haar want de mama van Kobe is politie, zelf. 
Hij krijgt het 'spiegelei' van juf in zijn hand zodat hij de mensen veilig kan oversteken.



 
We werkten een week over het verkeer maar alles wat we leerden blijven we onthouden.
Een 'heer - of dame - in het verkreeg blijf je best voor altijd!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten