We hebben de voorbije maand veel verhalen verteld over vriendschap en elkaar helpen.
Het verhaal over Swimmy sluit daar mooi op aan.
Swimmy is het enige zwarte visje in een school vol oranje visjes.
Op een dag at een hongerige tonijn alle broertjes en zusjes op.
Alleen Swimmy kon ontsnappen.
Hij voelde zich heel verdrietig en alleen.
Hij trok de oceaan in op zoek naar een nieuwe thuis en ontdekte dat de wereld prachtig is ondanks het gevaar dat er ook schuilt.
Hij ontmoette een nieuwe school visjes en wou graag met hen spelen en hen die prachtige wereld leren kennen.
Maar de visjes durfden de donkere rotsen niet verlaten, bang om opgegeten te worden door grote gevaarlijke vissen. Swimmy bedacht een plan.
Alle oranje visjes moesten in de vorm van één grote vis zwemmen en Swimmy, als enige zwarte, zou op de plaats van het oog zwemmen.
Het plan lukte en alle grote vissen lieten hen gerust.
Zo konden ze vrij rondzwemmen en genieten van al het moois onder water.
Via onderstaande link kan je het vertelde verhaal als filmpje zien:
Het is niet moeilijk Swimmy in je hart te sluiten.
We hebben genoeg geknutseld en werkjes gemaakt om hem nooit meer te vergeten.
Je kan geen kunstwerk over Swimmy maken als je niet eerst zorgt voor een oceaan.
De kindjes van het tweede maakten een heel kunstzinnige oceaan door verschillende tinten blauw in groter wordende cirkels te schilderen.
Kindjes van het derde kleuter begonnen anders en stempelden heel veel water. Hun oceaan heeft onstuimige golven. Zo hadden we een goeie eerste oefening schrijfmotoriek. Die golfbeweging oefenden we eerst met een vinger rondom ronde stickertjes op de tafel gekleefd. Zo zat die beweging al een beetje in de vingers om daarna op papier te schilderen.
Swimmy en zijn vriendjes moeten in onze oceaan rondzwemmen.
En 'rondzwemmen' is bij het werkje van het tweede heel letterlijk te nemen!
De visjes zwemmen echt in een rondje.
Natuurlijk is er maar één zwart visje en de rest is een deeltje van de school oranje visjes.
Mooi hé...
Het verhaal vertelt over een prachtige natuur met heel veel planten en rotsen dus onze oceaan moet er ongeveer hetzelfde uitzien als op de platen van het boek.
De kleuters van het derde hebben eerst zelf de planten en rotsen getekend om ze daarna ook uit te knippen.
Eens de natuur helemaal afgewerkt was, kwamen de vissen en andere dieren erbij.
Iedereen keek in het boek wat hij haalbaar zag om na te tekenen en uit te knippen.
Ook heel mooi hé...
Zo!
Ons knutselwerk is klaar!
Maar we doen verder.
Je kan ook denkwerkjes maken over vissen en andere waterdieren.
Een werkje voor het tweede:
'Niet alle vissen zijn even groot.'
Als je bovenaan het blad kijkt, zie je welke kleur de kleinste, de middelste en de grootste vissen moesten krijgen.
Eventjes gluren bij je buur, heeft niet veel zin want diens legende ziet er anders uit.
Wie vond alle visjes terug?
Of weer een werkje voor kindjes van het tweede:
Het getalbeeld tellen en EVENVEEL visjes van die soort op de juiste plaats kleven.
De kindjes van het derde, moesten niet alleen het getalbeeld kennen maar er ook het passende getal bij weten.
Wie kent niet het liedje: "Tien kleine visjes, die zwommen naar de zee..."?
Wij hebben dit liedje gebruikt om de kindjes te leren tellen niet met telkens eentje MEER maar telkens eentje MINDER.
Als je werk zo groot is dat je er op de tafel nog moeilijk aan kan, dan leggen we het voor het gemak maar op de grond.😁
De oudsten maakten opnieuw een werk waarbij je letters moet herkennen.
Niemand moet kunnen lezen maar we moesten wel proberen te zien of het woord 'VIS' juist geschreven is.
Een visje met het juiste woord, mocht gekleurd worden.
Een visje met een foute letter bleef wit.
In onze methode 'Krullenbol' die de schrijfmotoriek oefent, vonden we een grote vis voor de kindjes van het tweede.
Zij mochten eerst het water schilderen met waterverf, daarna de vis inkleuren en pas daarna kwam de schrijfoefening.
Je zou denken: "Gemakkelijk, je start bij groen en eindigt bij rood;"
Zo gemakkelijk is dat niet.
Je moet ervoor zorgen dat je je stift juist vasthoudt, tussen duim en wijsvinger.
Daarnaast mag je hand wel rusten op je blad maar moet hij toch vlot verschuiven want eens je begonnen bent, mag je schrijfbeweging pas stoppen, dus stift omhoog, bij rood.
En de lijn mag niet buiten de witte omranding komen.
Ook je hand die niet schrijft, heeft werk.
Die houdt het blad tegen zodat het niet wegschuift.
Zeg nu nog eens dat dit allemaal eenvoudig is!
Eerst maar eens oefenen met de vinger...
Weet je nog de golven van het water op het knutselwerk van het derde?
Zij mochten toen grote bewegingen maken.
Nu laat 'Krullenbol' ons al oefenen met kleinere bewegingen: golven rondom de visjes.
Terwijl ons hoofd enerzijds helemaal naar 'Swimmy' stond, vergaten onze sportieve jongens de 'dag van de sportclub' niet.
Op woensdag 27 september mocht iedereen zijn sportoutfit aantrekken om aan vrienden te laten zien hoe leuk ze hun sport vinden en om anderen warm te maken zich ook aan te sluiten bij een sportclub.
Onze klasgroep heeft duidelijk overwegend voetballers.
Mocht iemand het nu jammer vinden, het die dag vergeten te zijn, we weten wel dat ieder van ons graag in beweging is.
We zijn samen naar het zwembad geweest en daar hebben velen zich echt uitgeleefd in het water:
kopje onder, bommetjes, of voorzichtig met een hand aan de boord.
Alles mag, zolang het maar een leuk gevoel gaf...
Natuurlijk is niet iedereen altijd aan het werk.
Gelukkig maar want van samenspelen kan je ook veel leren en het is gewoon leuk!
En dan mogen we natuurlijk ook niet vergeten dat Lucas jarig was.
Gelukkige verjaardag, Lucas!
Hij mocht de 'vier'-kaars uitblazen.
Ons volgend blogverhaal wordt eentje vol feestvarkens want we vieren in de maand oktober acht keer feest!
We houden ons klaar en Lewis mag maandag de spits afbijten!
🎊🎉🎈
Geen opmerkingen:
Een reactie posten