Het heeft lang geduurd maar de eerste jarigen zijn nu toch gevierd in onze klas.
De ganse maand september was er geen enkele jarige. Noah was de eerste die, in oktober het cijfer vier mocht uitblazen. Hij wou liever niet geschminkt worden. Da's niet erg. Iedereen kiest wat hij wil. Ook onze tweede jarige Richard vond schminken niet nodig maar mocht ook onze vier op de verjaardagstaart uitblazen.
Daarna werd het wel heel bijzonder want we hadden twee jarigen op één dag.
Matteo en Laurence zijn precies even oud.
Voor hen hebben we cijfer vijf laten branden.
Aurora sprak er al heel lang over en keek echt uit naar haar verjaardag.
Ook zij is nu vijf jaar!
Er was dus ondertussen al vijf keer tijd voor feest maar deze week was elke dag een feestdag in onze klas want iedereen kreeg bezoek.
Mama's en papa's kwamen gezelschapsspelletjes meespelen.
Gelukkig brachten veel kindjes leuke spelletjes mee.
Zo was er keuze genoeg en zaten wij niet enkel in een klas maar ook in een spelotheek!
Mocht Sinterklaas nog niet goed weten wat gekozen om dit jaar aan de brave kindjes te geven; er zaten echt leuke spelletjes bij...
'Boomgaard':
Alle spelers nemen het samen op tegen de raaf.
De spelers moeten de boomgaard leegplukken (4fruitsoorten) voordat de raaf (9 puzzelstukken) opduikt.
'Dobble':
Het spel bestaat uit een groot aantal kaarten.
Op elke kaart staan 8 verschillende symbolen.
Elke 2 kaarten heeft precies 1 symbool gemeen.
Het doel is: Vind zo snel mogelijk het overeenkomstig plaatje op 2 speelkaarten.
'Hop Bunny Hop':
De wedstrijd naar de wortel begint!
Loop met één van je konijntjes over zoveel velden de heuvel op als op de bovenste kaart was aangegeven.
Over bezette velden mag je springen maar als je eindigt op een holletje, val je erin.
De kaart met de wortel op, maakte het spannend want zo verschuiven holletjes en gesloten, veilige velden en kan je dus ineens in een holletje vallen...
'Rara, wat ben ik?'
Een raadspel waarbij iedere speler een kaart trekt om, zonder te kijken, op zijn hoofdband te schuiven. Als je aan de beurt bent, draai je de timer om en stel je 'ja' - en 'neen' vragen om erachter te komen wat je bent: een dier, voedsel of een voorwerp?
Triominos:
De spelers verdienen fiches door goed te kijken en slim kleuren en cijfers te combineren.
Wie de joker heeft, is altijd blij want bij de joker kies je zelf om welk kleur en cijfer het gaat.
' De dino's op het spoor.'
Een vernieuwde memory!
Zoek de twee of drie dino's die op de zoekkaart staan.
Pas op, de volgorde van de verdekte dino's verandert soms.
Onthoud waar de dino's liggen en bereik als eerste met jouw dino het einde van het pad met dinosporen.
Carcasonne:
Leg om beurten een landschapstegel aan.
Wordt een weg afgesloten (vb. door aan beide zijden van de weg een huisje) dan mogen de spelers van wie een figuurtje op het spelbord hetzelfde kleur heeft als hun pion, een pion zetten.
Wie als eerste al zijn pionnen kon plaatsen, is de winnaar.
Mecki & co:
De spelers gooien om beurten met de dobbelsteen.
Het aantal gegooide ogen bepaalt hoeveel stekels je op je egel mag plaatsen.
Wie als eerste zijn egeltje vol stekels heeft, is de winnaar.
Louis Liaan:
Bij dit spel is het de bedoeling om heel voorzichtig dieren en fruit te hangen aan Louis, de orang-oetan die aan een liaan slingert.
Als je Louis uit evenwicht brengt, springt hij weg en wordt alles in het rond geslingerd.
Ook Lore bracht een bordspel mee dat er voor unicorn-liefhebbers heel aantrekkelijk en kleurrijk uitzag: Eenhoorn Flonkerglans party voor Rosalie.
Er komt een nieuwe bewoner naar het land van de wolken. Iedereen wil Rosalie een prachtige ontvangst geven en bereiden een groot welkomstfeest voor. Wie helpt de eenhoorns mee om al zijn vrienden te vinden en de grote wolkenkristallen te verzamelen. Schiet op want alles moet gedaan worden voordat Rosalie aankomt.
Mocht Sinterklaas nog inspiratie nodig hebben voor leuke spelletjes, kennen we er nog wel een paar die nu niet gekozen werden maar wel al voor veel spelplezier zorgden:
Zo heeft Siska het ons uitgelegd:
Een speler gooit met de zes dobbelstenen tegelijk en legt de dobbelstenen met regenwormen bovenop, opzij.
Daarna mag dezelfde speler nog een tweede en derde keer gooien en opnieuw kiezen welk symbool hij erbij telt, maar het mag niet hetzelfde zijn als bij de vorige beurt.
Als hij dan alle gekozen afbeeldingen samentelt, kan hij de steen nemen waarop dat aantal staat.
Je probeert symbolen samen te combineren tot een steen waarop een cijfer staat dat je nog niet had.
Een alternatief voor memory.
Onder elke paddenstoel zit een kleur verstopt.
Wie eenzelfde kleur kan vinden zoals de kleur op de dobbelsteen weergeeft, mag de paddenstoel houden. Verzamel om het meest paddenstoelen voor in de soep.
Iedere speler krijgt een plankje en zes beloningsfiches.
De rest van de fiches vormt de bank.
Alle steentjes worden ondersteboven neergelegd zodat de cijfers niet te zien zijn.
Elke speler start met zes steentjes waarop cijfers/joker staan en probeert combinaties te leggen van opeenvolgende cijfers.
Als een speler niets kan leggen, moet hij een fiche aan de bank betalen en mag een nieuwe steen nemen.
Het spel is afgelopen als een speler zijn plankje helemaal leeg heeft maar de winnaar is diegene met de meeste fiches.
Alle spelers leggen zo snel mogelijk hun dieren op het bordje.
De snelste roept: "ubongo!" en krijgt de meeste edelstenen.
Voor de andere spelers gaat het spel ondertussen door.
Zolang de zandloper nog loopt, mag er geprobeerd worden om de dieren goed in de puzzel te passen en daarvoor edelstenen te verdienen.
Wie aan het einde van het spel de meeste edelstenen heeft, is de winnaar.
Draai aan het rad.
Het wijzertje bepaalt of je een eikel mag plukken, afgeven of van iemand anders mag stelen.
Gebruik de pootjes van de eekhoorn als tang om het eikeltje naar je boomstam te brengen zonder te laten vallen.
Wie het eerst zijn boomstam vol eikels heeft, is de winnaar.
Zo.
Als Sinterklaas geen ideeën meer nodig heeft, kan het nog nuttig zijn voor de kerstman!
🎄🎅
Geen opmerkingen:
Een reactie posten