vrijdag 22 mei 2020

Een sportief thema: Sporten en bewegen.


We zijn weer toe aan iets nieuws.
Eigenlijk had juf voor de komende weken een probleem door een tekort aan thema's opgebouwd in de voorbije 4 jaren derde kleuterleeftijd. 
Aangezien sommige kindjes van onze klas vorig schooljaar voor hun tweede kleuter ook bij mij in de klas zaten, vielen een paar thema's uit de boot. 
'Woeste Willem', 'de kinderboerderij', 'Pluk en de petteflet', of 'Wie geneest mij?' bleven noodgedwongen in de kast want juf wou geen zelfde thema's twee jaar na elkaar. 
Gelukkig heeft juf Anneke een grotere voorraad aan thema's en kunnen we dus verder met 
'sporten en bewegen'.


Wat papierwerk betreft komt het meeste dus uit het aanbod van juf Anneke. 
Dank je wel daarvoor! 😊
Voor de rest van ons aanbod heeft juf flink meegewerkt.
We vertellen opnieuw verhalen, vonden leuke filmpjes en PowerPoints. 
en blijven groepsgesprekken houden.
Maar de hoeveelheid MOET- en MAGwerk is een beetje verminderd. 
Je kan weer zelf kiezen hoe je het werk spreidt en wat je eerst of later denkt te maken.
We beginnen:

1. In de vakjes zie je iemand die een sport beoefent. 
Op het bijhorend blad, zie je pictogrammen die diezelfde sport weergeven. 
Knip de pictogrammen uit en kleef ze onder het plaatje dat voor diezelfde sport staat. 
Er is geen afgebakend hokje voorzien maar je kan het netjes op de witte tussenruimte onder het plaatje kleven.

2. In de tweede kolom van dit werk, zie je een woord. 
Het kruisje eronder staat voor de hoeveelste letter uit het woord je moet zoeken.
In de laatste kolom, zoek je die letter en kleur je die in.

3. Een uitdaging met wat extra uitleg en twee mogelijkheden en heeft niets te maken met thema sport.
Het werk heeft een blauw getal dus is het eigenlijk een MOETwerk maar wel een UITBREIDING. Dus geen paniek als dit te moeilijk is.
In de klas zou dit voor sommigen een MOET zijn en voor anderen een PROBEREN.
Ik wou het geen groen getal geven, dus voor iedereen een MAG, omdat sommigen waarvan ik wel denk dat ze het kunnen, het dan misschien zouden overslaan.
Het is in de huidige situatie misschien extra moeilijk omdat we niet kunnen herhalen zoals we in de klas wel dagelijks doen maar omdat ouders lieten weten verder te willen gaan met de letters, moeten we de voorgaande onderhouden ...

De eerste mogelijkheid is:
Je zoekt uit de plaatjes die ene afbeelding die met die letter/klank begint die je op het eerste blad ziet en kleeft de afbeelding in het vak onder de letter.
Als dat moeilijk is, probeer je welke je nog kent en vraag je voor de andere hulp.

Een tweede mogelijkheid is om het niet als een visuele herkenning te zien maar als een auditieve maar dan heb je  hulp nodig; 
Wie moeite heeft om de letters op het zicht te herkennen, kan luisteren naar mama/papa die de klank zegt en dan ga je op zoek naar de afbeelding die met die klank begint.
Let op mama/papa dat je 'v' zegt en niet 'vEE', of 'd' en niet 'dEE' enz.

Hoe dan ook zijn we met dit werk zeker aan uitbreiding bezig en moeten niet alle letters gekend zijn. 
Het is aan 'aanzet tot ...' maar het zijn wel allemaal letters die aan bod kwamen doorheen het jaar. 
(Een alerte kleuter zal zien dat 'u' ontbreekt. Juf vond geen woord dat gemakkelijk afgebeeld wordt en begint met 'u' 😀)

TIP voor wie naar de opvang komt:
Deze week ben ik er op maandag, woensdag of vrijdag. 
Dan kan je dit werk meebrengen.
Juffen/meesters van een andere leeftijdsgroep kennen de dubbele mogelijkheid van de opdracht niet en dan wordt het misschien moeilijk. 
Dus breng op de andere dagen beter een werk mee dat zelfstandig kan.

4. Je knipt alle plaatjes van beide pagina's uit. 
Op het ene blad heb je een sportief kindje, op het andere het schaduwbeeld van diezelfde sportieve kindjes. 
Kleef op het groot blad, de sporter met zijn schaduw naast elkaar.

5. Vooraan zie je een getal. 
Er staan al sportartikelen in de rij ernaast maar nooit genoeg. 
Teken bij tot je evenveel hebt als het opgegeven getal.

6. Werk zes bestaat uit twee oefeningen. 
Doe eerst de oefening met het meisje want die is iets gemakkelijker dan die met het jongetje.
Het meisje is aan het hinkelen. 
Haar hinkelspel gaat tot 9. 
Kijk op welke plaats haar voet staat. 
Welk getal zit onder haar voet verborgen als je het hinkelspel bekijkt? 
Kleur het hokje met het getal dat onder haar voet verborgen zit.
Het jongetje hinkelt ook op datzelfde spel tot 9 maar hij zet beide voeten op getallen dus voor hem moet je de twee getallen vinden die onder zijn beide voeten verstopt zitten.

7. Begrippen links en rechts. 
Op elke afbeelding spelen twee mensen eenzelfde spel . 
Kleur telkens ofwel de linkse, ofwel de rechtse volgens wat gevraagd wordt. 
Je kan links en rechts vergelijken door letterherkenning want bovenaan het blad staat LINKS en RECHTS en een pijltje met het bolletje verwijst naar wat LINKS/RECHTS is.
Dit werk is misschien ook eerder moeilijk om dezelfde reden; we oefenen het niet in in de klas. Dus geen paniek als het een beetje moeizaam gaat...

8. Een echte sudoku. Niet met getallen maar met afbeeldingen.
Knip de 5 soorten ballen onderaan uit en leg ze door elkaar. 
Daarna zoek je bal per bal op welke rij die nog ontbreekt.

We zijn aan MAG:

9. De uitleg staat al uitgebreid op het blad zelf. 
Telkens je een grote/kleine bal inkleurt, kleur je ook een grote/kleine bol onderaan in en zo is het gemakkelijk om bij te houden hoeveel grote en kleine er gekleurd werden. 

10. Mama of papa heeft eerst een beetje kleurwerk om de legende duidelijk te maken en dan ben je vertrokken. 
Kijk goed hoe de streepjes staan, dan kan je juist inkleuren volgens de legende.

11. Dit werk maak je best eerst met een tekenpotlood. 
Het vuur voor de Olympische Spelen mag branden maar dan moet je eerst de weg zoeken op de vlam. 
Langs welk baantje kan je een ononderbroken weg volgen van de opening naast het sportcomplex tot onderaan de vlam? 
Als je het helemaal juist hebt, kan je je eerste probeerlijntje volgen en de ganse baan inkleuren.

12. Nu niet denken maar knutselen. 
Maak er maar een mooie sportschoen van, precies zoals jij er zelf het liefst zou dragen...

13. Het voetbaldoel is nog niet klaar want er hangt nog geen net in. 
Trek de horizontale en verticale lijnen door van het beginstreepje tot het einde. 
Kies dan maar een doelman om in te kleuren, uit te knippen en zijn verdedigingswerk te laten doen! 
Je kiest zelf of de bal erin gaat of de doelman hem kan stoppen.
Wie er een echte grasmat van wil maken, kan afwerken zoals je zelf wil. 
Gras, lijnen en toeschouwers aan de rand zouden het geheel helemaal af maken.

We vonden geen Krullenbol oefening die bij dit thema hoort maar in een volgend thema doen we gewoon weer verder.

Zo.
We kunnen  weer twee weken aan de slag.
. Daarna is het tijd om de papa's in de watten te leggen. 
Van thuis uit of in de klas?
We zullen zien!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten