Zou één week genoeg zijn om een cadeautje voor alle mama's en werkjes rond thema 'moederdag' te maken?
Waarschijnlijk wel!
Of het ook lukt om het geheim te houden, is waarschijnlijk veel moeilijker.
We kunnen proberen!
Het eerste en belangrijkste wat deze week zou moeten gebeuren is het maken van een verrassing voor mama.
Daarover geen uitleg in dit algemene thema-artikel.
Maandag wordt dit in geuren en kleuren a.h.v. een filmpje uitgelegd en al het nodige materiaal is verdeeld.
Iedereen kreeg weer twee bundels papierwerk. Een roze met het werk voor de komende week en een groene die nog dicht blijft tot de volgende anderhalve week. (Van maandag 11 mei tot en met woensdag 20 mei.)
Tegen dan mogen mama/juffen en papa/meesters bekomen tijdens het verlengde weekend van Hemelvaart en wie weet.... misschien kunnen we daarna weer op een gewonere manier verder?!
Je weet het ondertussen: alle werkjes zijn genummerd met een gekend kleur voor moet en mag maar iedereen kiest zelf hoe het werk gespreid wordt.
We beginnen eraan:
Niet met werk nummer één maar met een groot blad papier:
Bij de bundels zat een groot stevig blad papier. We zouden in de klas zeker een schilderij gemaakt hebben van de eigen mama dus als jullie verf hebben, kan je thuis mama schilderen en probeer het nog een beetje te verstoppen tot moederdag.
Mama zal zeker blij zijn met nog een extra cadeautje!
Wie geen verf heeft, kan dit natuurlijk met ander materiaal ook.
En dan nu het denkwerk:
1. Geen verrassingen bij het rijmwerk nummer 1.
De kindjes mogen vragen om welke woorden het gaat maar zoeken zelf welk rijmwoord daarbij past.
2. Teken in de vazen evenveel bloemen als het getal op de vaas vraagt.
Een tip: begin met steeltjes tekenen.
Als je begint met een bloem, is het moeilijker in te schatten hoeveel ruimte je nodig zal hebben voor het gevraagde aantal bloemen.
Een steeltje is dun en neemt niet veel plaats.
Dan kan je de grootte van de bloem afstemmen op het aantal steeltjes dat je al tekende.
3. Ook dit werk spreekt voor zichzelf: Als je de plaatjes hebt uitgeknipt, zeg je de woorden luidop.
Als je hoort dat het woord begint met 'M', kleef je je plaatje op het uithangbord anders mag het in de vuilbak. (Niet de echte, maar de getekende vuilbak. 😉)
4. Krullenbol-tijd!
Jullie blad nummer vier ziet er weer nog veel saaier uit dan hoe het eigenlijk kan worden.
Ondertussen weet je goed dat je begint bij groen, rust op oranje en eindigt bij rood maar blijf eraan denken dat je probeert om binnen de witte ruimte te blijven.
Aangezien het om bloemsteeltjes gaat, kan je misschien best verschillende kleuren groen gebruiken?
En maak er dan maar zo'n mooie bloemen van als op de foto.
Wie wil, zet er ook een bijtje bij.
Dan heb je een heel mooi afgewerkt werkje!
5. En nog meer Krullenbol-tijd maar nu alles een maatje kleiner en dus meer beheersing van oog-hand coördinatie.
Jullie blaadje nummer vijf heeft nog geen groen, oranje en rood ingekleurde bolletjes.
Juf telde eens goed: 35 bolletjes maal 21 kindjes = 735 bolletjes kleuren.
Is juf nu lui of niet? Misschien een beetje dus laat ze jullie zelf die bolletjes kleuren.
Jullie kunnen dat en dan is juf toch een beetje vroeger klaar...
Op de foto kan je zien hoe het er moet uitzien.
Dus voor je begint aan de echte oefening, denk aan de 35 bolletjes!
En daarna mag je met een balpen, een potlood of een dunne stift de schrijfoefening maken.
6. Het blad met de lijnen op, zijn puzzelstukken die je uitknipt.
Daarna kan je de puzzel weer samenstellen. Ofwel kleef je hem gewoon op het voorbeeld, ofwel kies je voor een beetje moeilijker en maak je hem op de achterkant van het voorbeeld.
Dus op het lege blad.
Tip. Wie kiest om de afbeeldingen ook te kleuren, doet dit best eerst want na het kleven, kan het een beetje moeilijker zijn om nog netjes te werken.
7. Vooraan zie je een getal.
In de rij ernaast staan al bloemen maar niet genoeg.
Je tekent bloemen bij tot je evenveel hebt als het gevraagde getal.
8. Je mama krijgt cadeautjes!
Jij kiest zelf hoeveel jouw mama van elk cadeautje krijgt maar in de ene kolom moeten het er veel zijn en in de andere weinig.
Wat is veel en wat is weinig? Dat mag je zelf kiezen maar is één weinig en twee dan al veel?
Niet echt.
Je kiest dus zelf maar er moet echt een verschil zijn tussen veel en weinig.
9. In de rij boven een afbeelding, staan telkens vierkantjes. De meeste zijn wit, anderen zijn gekleurd.
Tel het hoeveelste vierkantje gekleurd is en zet dan kringetjes rond de voorwerpen die op dezelfde plaats staan als die gekleurde vierkantjes.
10. Je maakt een eigen verhaaltje dat juist in elkaar zit.
Dus knip je prentjes uit en kleef ze in de juiste volgorde op de strook.
Wat gebeurt eerst en wat volgt erna?
Zo! We zijn klaar met ons papierwerk.
Er rest nog één pakje van 3 blaadjes; 1 blad tekst en 2 bladen met afbeeldingen.
Dit is een vrijblijvende taaloefening die niet zonder mama of papa kan.
Blad één met tekst zijn de vragen die mama of papa kunnen stellen en de afbeeldingen hebben de kindjes nodig want daarover gaan de vragen.
Elke dag volgt een extra blogbericht met links naar filmpjes en bijhorende mails met PowerPoints en zo geraken we weer een week verder! .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten