Op maandag 6 januari kwamen we terug naar school en daarmee waren we eigenlijk net op tijd om een laatste feest in de reeks te vieren: het bezoek van de drie koningen aan Jezusje in de stal!
Op die dag mag je driekoningentaart eten. In die taart wordt iets verstopt en wie het vindt, mag die dag 'koning of koningin' zijn. Zo'n taart hebben we niet gebakken maar we hebben wel vanillepudding gemaakt en er ook iets in verstopt. Ja, want we moesten toch te weten komen wie de koning zou mogen zijn voor onze stoet in de namiddag doorheen alle gangen en klassen van de school.
Lekker!
En wie is nu de gelukkige van onze klas?
We kunnen vertrekken want bij juf Ann-Sophie en Juf Céline is ook een koning of koningin aangesteld. Zo zijn we dus met ' drie koningen ' en hun gevolg.
Koningen en paleizen of kastelen, dat gaat samen.
Als we een kasteel in Loppem hebben, moeten we dat toch zeker ook eens van dichtbij bekeken hebben!
Een leuk weetje daarbij is dat een vroegere koning en koningin van ons land, koning Albert I en koningin Elisabeth er ooit gelogeerd hebben.
En dit is dan ons kasteel:
Wij hadden het niet enkel over drie koningen maar ook over een vierde: de koning uit de verhalen van Pennenstreken.
Ook al gebruiken we nu een nieuwe methode om schrijfmotoriek te oefenen, toch willen we de kindjes die koning ook leren kennen.
Hij houdt zoveel van zijn koningin en wil haar dat op alle mogelijke manieren laten voelen.
Hij zou haar ook zo graag een brief schrijven maar het probleem is dat hij nooit geleerd heeft hoe je schrijft.
Je bent nooit te oud om iets te leren en daarom leert de koning het nu.
Net zoals de kindjes van het derde kleuter het ook al een beetje proberen.
Leren schrijven is veel meer dan enkel krullen tekenen.
Je moet erop letten hoe je zit, hoe je je blaadje houdt en hoe je een pen vasthoudt.
Allemaal zaken die ook voor de kindjes van het tweede goed om weten zijn.
Wij kunnen er heel goed inkomen dat de koning zo van zijn koningin houdt want ze ziet er ook echt heel lief uit.
Zo lief dat wij haar graag in onze klas willen zien en er een schilderij van willen maken;
Eén koningin voor iedereen samen. een echt groepswerk dus;
Juf tekent,
kindjes van het tweede kleuren in...
En kindjes van het derde maken de krullen met een schrijfbeweging op haar kleed zoals de koning in het verhaal ook deed.
Zo, vele handen maakten het werk licht.
Onze koningin is klaar.
Door die koning van 'Pennenstreken' ging het bij ons dus niet over 'drie koningen' maar eerder over vier en dan was er nog iemand 'de koning te rijk'.😉
Eden, onze oudste jongen van de klas, mocht als eerste de 'zes' uitblazen.
Op naar volgende maand en dan vieren we wel vier jarigen op een rij!🎉
Geen opmerkingen:
Een reactie posten