vrijdag 8 mei 2020

Elmer, de lapjesolifant.

Wie dacht dat olifanten enkel grijs zijn, heeft het mis! 
Elmer is de kleurrijkste olifant die er bestaat, neef Wilbur ziet er ook heel speciaal uit en Roosje is dan weer de schattigste van allemaal. 
Maar om dat allemaal te weten moeten we het ganse boek lezen.


We beginnen bij het begin en lezen in het blogartikel van maandag het eerste verhaal. 
Over olifanten valt veel te doen en zeker als het dan om zo'n speciale olifant gaat.

We gaan een beetje knutselen, je krijgt veel verhaaltjes te horen, er bestaat een heel mooi liedje over Elmer en je krijgt te zien hoe een olifantje geboren wordt! 
Via mail krijg je ook nog enkele PowerPoints maar een beetje minder dan bij de voorgaande thema's.

Natuurlijk hebben we ook weer denkwerkjes te maken. 
De manier van werken blijft dezelfde; de werkjes zijn genummerd zoals in onderstaande uitleg. Blauw genummerd staat voor, wat op school MOET zou zijn, groen genummerd blijft vrijblijvend.

1. Je ziet 4 dieren die bij Elmer wonen, in de rij bovenaan. 
Als je uitspreekt wel dier je ziet, hoor je een beginletter. 
De plaatjes die je moet uitknippen beginnen met diezelfde beginletter. 
Leg de plaatjes in de kolom van het dier dat met dezelfde letter begint.

2. Op alle olifanten staat ofwel een getal, ofwel een getalbeeld. 
Kies een kleur voor een getal en gebruik dan hetzelfde kleur om het overeenkomstig getalbeeld in te kleuren.

3. We gaan weer voor een woordzoeker. 
De dieren die bovenaan in de hokjes staan, zitten ook verstopt in de woordzoeker. 
Kies per dier/woord een kleur en zoek maar op. 
In elke rij staat 1 soort dier.

4. In elke rij staat vooraan een rommeltje van dieren. 
Kijk goed of je doorheen dat rommeltje drie dieren kan herkennen die in de rij ernaast, netjes naast elkaar staan. 
Dieren die in het rommelboeltje staan, kleur je in, in de rij. 
Wie er niet bijstaat, laat je ongekleurd.

5. Jullie tekenen naast de olifant wat hij gaat eten. 
Om te weten hoeveel hij krijgt, kijk je eerst op de rug van de olifant en dan onthou je dat hij eigenlijk aan de ene kant eentje MEER, en aan de andere kant eentje MINDER krijgt. 
Denk dus goed na, hoeveel hij dan eigenlijk te eten krijgt.

6.  Een Elmer vol getallen. 
Kijk naar de code welk kleur je moet gebruiken om Elmer in te kleuren zodat het een echte lapjesolifant wordt. 
De code is nog het getalbeeld dus eerst moet je ontcijferen welk getalbeeld bij welk getal hoort.

7. Olifanten wonen in kuddes. 
De olifant die een beetje eenzaam en alleen aan de rechterkant van het rooster staat, wil terug naar zijn kudde. 
Kijk aan de  bovenkant van het rooster of je hem ziet staan in de kudde. 
Als hij erbij staat, kleur je 'ja' in. 
Zie je hem niet staan, dan laat je het rondje met 'ja' ongekleurd.

8. Je zou bij de volgende opdracht kunnen denken: 'Da's gemakkelijk!
Hier en daar een kruisje , een rondje, een hartje of een driehoekje tekenen en hup, klaar!' 
Je moet wel heel goed kijken zodat je dat kruisje, rondje, hartje of driehoekje op precies dezelfde plaats op de olifant tekent. 
Als de olifant in dezelfde richting kijkt, als in de opdracht, valt het nog mee.
Maar pas op, sommige olifanten kijken naar een andere kant. 
Of als ze van elkaar wegstappen, is het ook extra denkwerk. 
Zoiets deden we niet eerder in de klas dus misschien is het een extra uitdaging.
Doe maar je best.

9. Krullenboltijd! Een olifant is groot dus het wordt een hele afstand voor je arm en hand om van het ene bolletje naar het ander te gaan zonder stoppen. 
Het beginbolletje is half groen en half rood omdat je op dezelfde plaats moet stoppen als waar je begonnen bent. 
Vergeet niet aan de juiste vingers te denken die je stift mogen vasthouden. 
Duim en wijsvinger houden vast, de andere vingers dienen als ondersteuning van je hand op je blad.


10. De naam van Elmer en Wilbur staat in elk vak vijf keer juist geschreven maar ook een paar keer verkeerd. 
Kijk goed naar alle letters van de naam. 
Als de naam helemaal juist is, kleur je die in.
Anders laat je het ongekleurd.

11. Krullenboltijd deel 2: Een olifant kan er dan toch klein uitzien?! 
Op jullie blaadje zijn de bolletjes weer nog niet ingekleurd. (Toch een beetje een luie juf...)
Doen jullie het zelf? 
Je kan hier kijken welke groen, oranje en rood moeten zijn. 
Dus waar je begint, waar je mag rusten en waar je moet eindigen.
Bij die pootjes wordt het echt wel heel klein werken dus neem zeker geen stift maar een potlood of balpen. 


12. De eerste twee kolommen zijn al klaar. 
De vijf volgende kolommen en de drie rijen onderaan, zijn voor jullie. 
Trek telkens een cirkel rond het eerste, het derde en het laatste dier.
Let op; de dieren kijken niet altijd in dezelfde richting dus de eerste staat niet altijd bovenaan de kolom of links in de rij. 
Je moet eerst kijken in welke richting de dieren staan om dan na te denken wie dan de eerste, de derde en de laatste staat.

13. En nu tijd voor een beetje knutselwerk!
Je kreeg in je bundeltje deze vier olifanten maar geen van hen is mooi gekleurd of heeft al een slurf. 
In de bijhorende enveloppe zitten vier strookjes. 
Voor twee olifanten, kan je een slurf maken met muizentrapjes.
Weet je nog hoe we dat in de klas deden?
Mama of papa niet twee strookjes aan het begin aan elkaar vast zodat ze de letter 'L' vormen. Nu kan jij beginnen: Het onderste strookje zegt: 'Ik wil bovenaan!' Jij plooit het onderste strookje zo ver mogelijk over en drukt het goed aan.
Daarna zegt het strookje dat nu onderaan ligt: ' Neen, ik wil bovenaan!' en je plooit het weer zo ver mogelijk om. Beide strookjes maken dus ruzie want ze willen allebei bovenaan tot je helemaal aan het einde bent. 
Een nietje erin en vastkleven aan je olifant en klaar. 
Wil je de andere olifanten ook maken dan kan je het rondje waar de slurf komt, uitprikken en je eigen vinger erdoor steken. 
Zo is je vinger de slurf. 😄

14. Deze olifanten zien er ook wel heel sjiek uit. 
Zoek telkens een mama en een baby die er hetzelfde uitzien en zet een rondje in hetzelfde kleur voor de mama en voor de baby.

15.  Elmer is geen Elmer als hij niet vol gekleurde vlakjes staat. 
Schilder elk vlak van Elmer in een kleur maar pas op; je moet ervoor zorgen dat eenzelfde kleur nergens twee keer naast elkaar botst. 
Dus je mag eenzelfde kleur laten terugkeren maar niet net naast elkaar.

16 Mocht juf zeggen;" Teken eens een olifant." denken sommigen waarschijnlijk;"Dat kan ik niet!"
Iedereen kan een olifant tekenen als je het volgende stappenplan volgt.
 Zet je hem nadien nog in de jungle? 
Tussen planten en veel groen? 
Daar is een olifant meer op zijn plaats dan op een wit blad!


Je kiest weer zelf wat je eerst doet en wat je spaart. 
Elmer krijgt acht schooldagen tijd om jullie zijn verhalen en werkjes te laten maken.
Deze week is juf jarig en we vieren dat toch een beetje samen.
Hoe?
Dat blijft nog een geheim.😉
In de tweede week doen we verder op maandag, dinsdag en woensdag.
 ( Dus de uitleg over voorgaande 16 werkjes telt niet voor één week maar voor anderhalve week.)  Daarna houden we een beetje rust in het verlengde weekend van O.L.H.- Hemelvaart.

Sommige ouders lieten weten dat Winnie The Pooh zijn letterzak niet dicht moet houden dus maandag komt een nieuwe letter van de week en donderdag spreken we weer af voor een nieuw Zoommoment. ( Hopelijk met een goede internetverbinding! 😕)
Hou je rood en groen kaartje maar al klaar want we houden een nieuw wedstrijdje. 


Wat volgt en op welke manier na het Elmer-thema? 
Dat zien we dan wel weer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten